Totaal rookverbod aan de VUB??!

Roddels: niemand doet eraan mee maar iedereen wil ze weten... gimme gimme gimme!

Een totaal rookverbod is volgens mij...

zeker nodig, dus YESSS... EINDELIJK!
27
61%
COMPLETE NONSENS, waar zijn we nu mee bezig!
10
23%
i don't give a shit...
7
16%

Total votes : 44

Re: och tis natuurlijk een kwestie van respect!

Postby master G » Sat May 29, 2004 4:20 pm

siddhartha wrote:één ding kunnen jullie niet zeggen da ge mij veel zult zien roken op de faculteit.
Vind dat er weinig problemen zijn op de faculteit en dat rookverbod aardig gerespecteert wordt.

Trouwens mensen die elke dag in druk autoverkeer zitten leven veel ongezonder dan ik!

groetje!

sid

Sinds de dag dat ik ier ne voet heb gezet op vub's grondgebied, werd er al gerookt in de faculteitsgebouwen hoewel er een algemeen rookverbod van kracht is sinds anno ik weet nie hoeveel, nu mijn vraag naar de vub toe is : Waarom assepotten hangen waar een rookverbod geldt? dit zet de mensen aan om te roken in de faculteitsgebouwen, da ze eerst es die assepotten wegpakken en dan beginnen kraaien of het al dan niet roken in de gebouwen aldaar
Allergan LTD. UK
Marlow International
The Parkway - Buckinghamshire
MARLOW
master G
GK Seniorenbond
GK Seniorenbond

volledig mee akkoord!

Postby budha » Sat May 29, 2004 8:59 pm

Doch vind ik dat het roken op de faculteit meevalt!
Beste voorbeeld over gedisciplineerd gedrag is het resto-café volk dat zich meestal goed gescheiden opstelt en aldus vind ik dat we de boel niet moeten overdrijven!
Image

steek een op en laat ze smaken. neem een paar goeie leurs en rook ze op tot de filter.
jalommekes en hadoech.
budha
Intern PUC
Intern PUC

Postby Katiake » Sat May 29, 2004 9:49 pm

effe een bedenking:

ik vind dat mensen die op hun gemak van een sigaretje willen genieten, dit moeten kunnen tenminste als ze zich aan bepaalde (meer dan logische) beleefdheidsregels houden.
bv kunnen ze op zijn minst zich aan 1 kant vd zeteltjes zetten,
kwil zeggen, der zijn zo 2 hoekjes gemaakt in de faculteitsgebouwen; 1 gewoon en 1 waar duidelijk een NIET_ROKEN tekentje staat... sommige (en dat zijn dan de onbeschofte rokers die ik bedoel, ik wil ze dus zeker allemaal niet over 1 kant scheren want dat zou hypocriet zijn ;)) rokers houden zich daar totaal niet aan.
ge moogt al sjans hebben als ze al de moeite doen om de vuilnisbak aka asbak verschuiven naar de andere kant, want vaak ist gewoon da ze hun as op de grond laten vallen (en dan is da nog tapijt...)

met beschaafde rokers heeft niemand problemen, aangezien zij zich aan bepaalde beleefdheidregels (zoals niet roken waar verbodsbordjes staan of niet roken tijdens eten e.d.) houden en zelfs dan nog eerst vragen of het stoort indien ze een sigaretje roken..

ik zou dus het algemene rookverbod willen veranderen in "ONBESCHOFT-ROKEN VERBOD" :)

laten we dus geen oorlogje ontketenen tssn wel- en niet-rokers... zo zinloos... zelfde als wel- en niet-alcoholdrinkenden etc...
ieder diertje zijn pleziertje, zolang maar rekening wordt gehouden met de mensen rondom u

en andere zaken waarnaar verwezen werd :rasta: gebeuren bij mijn weten nog altijd redelijk apart, zonder dat de meeste mensen daar schade van ondervinden.

en tot zover mijn preek :mrgreen:
Katiake
Forum Resident
Forum Resident

Postby stabernosjki » Sun May 30, 2004 10:54 am

"ONBESCHOFT-ROKEN VERBOD"

what's in a name?
making coffee is very much like making love to a beautiful woman. It has to be hot, it has to be strong, you've got to grind your beans slowly... and at the last moment, add the milk. (Swiss Tony)
stabernosjki
1e docer!
1e docer!

Postby Hobbie » Sun May 30, 2004 1:42 pm

Vervolledigd naar huidige tijdsgeest: "That wich we once called the CVP, by any other name smells as foul" :D
In ons hart te kijken,
Daaruit moet straks blijken
Of het Duister bezwijkt...

(Winnend Zangfeestnummer 2004, GK uiteraard 8) )
Gekend en gevierd, sein geluk!
BSG gzgv: geen zaal, geen Vrijheid!
Hobbie
Admin
Admin

Nog effe repliek op toffe Kaat:(gemeend laatste)

Postby budha » Sun May 30, 2004 3:24 pm

Wil hier effe vermelden dat het simpel roken van weed of wiet in mijn buurt mij niets deerd, in tegendeel: het ruikt lekker. ( wa had je gedacht Katja?)
Maar ben in de week aardig geschrokken van de kameraden van een maat van mij:
eerst nog aimabel, tof en al wat ge wilt, maar na een half uur ben ik moeten vluchten uit mijn stamcafé door dreigingen en de hele santaboetiek.
De personen waren even gaan genieten van harddrugs maar eerlijk gezegd voor mij was dat niet grappig hoe dat frits en frits broertje reageerden ineens, onder invloed...
Mij hoor je niet kakken over genotsmiddelen, maar de verslaving die het tabagisme voorstelt en de effecten sociaal, op gezondheidsniveau al dan niet naar derden toe vind ik in het niets vallen, in vergelijking met harddrugs!
Image

steek een op en laat ze smaken. neem een paar goeie leurs en rook ze op tot de filter.
jalommekes en hadoech.
budha
Intern PUC
Intern PUC

Postby Katiake » Mon May 31, 2004 2:48 pm

ma kvin persoonlijk da roken doortrekken naar harddugs nogal vergezocht is (ma kgeef u volledig gelijk in uw commentaar op harddrugs ze), daarmee da ik dacht da et over de 'soft'drugs ging (om het in die termen te verwoorden)

soit, is eigenlijk een beetje :offtopic: aant worden, kdenk da et duidelijk is, aan de poll-uitslagen tot nu toe te zien, da (wat iedere roker ook mag beweren) het duidelijk wel stoort... tis maar gewoon een conclusie dak trek uit de poll he (ni da ik da daarom perse geantwoord heb he)
mssn moeten sommige mensen (waarmee ik dus echt niemand persoonlijk mee wil aanvallen , echt ni, zou hypocriet zijn) hier toch wel eens bij stilstaan...
Katiake
Forum Resident
Forum Resident

Postby mini » Mon May 31, 2004 2:49 pm

Katiake wrote:ik vind dat mensen die op hun gemak van een sigaretje willen genieten, dit moeten kunnen tenminste als ze zich aan bepaalde (meer dan logische) beleefdheidsregels houden.

met beschaafde rokers heeft niemand problemen, aangezien zij zich aan bepaalde beleefdheidregels (zoals niet roken waar verbodsbordjes staan of niet roken tijdens eten e.d.) houden en zelfs dan nog eerst vragen of het stoort indien ze een sigaretje roken..

ik zou dus het algemene rookverbod willen veranderen in "ONBESCHOFT-ROKEN VERBOD" :)

en tot zover mijn preek :mrgreen:

leuke preek, en allemaal goed en wel in een IDEALE wereld, waar we dus niet in zijn. Rokers (en idd niet iedereen, maar toch een groot deel van hen) houden zelden rekening waar/ bij wie/ ... ze roken. Waarschijnlijk omdat roken nu eenmaal gezien wordt als een verslaving die 'kan' en dus getolereerd wordt.
Op andere campussen (waar ze natuurlijk met dezelfde problemen kampten als hier, dit is helaas nu eenmaal een wereldverspreid probleem) hebben ze van de ene dag op de andere plots mega-ROKEN VERBODEN-borden opgehangen. Alle asbakken werden tegelijk verwijderd, en ja, toch wel, de mensen roken zo goed als niet meer daar. De lucht is zaaaalig en niemand die last krijgt van lenzen, tranende ogen, ... Een ervaring die ik nooit ga meemaken hier in Jette....
Peace is our profession, mass murder is just a hobby
mini
Forum Medium
Forum Medium

Postby Mr.Saito » Mon May 31, 2004 2:57 pm

En het is ook niet enkel een kwestie van storen / niet storen.

Om met de oude bomma - preek weer af te komen: roken is ongezond, en nog geen klein beetje. En het is zeker het recht van de niet rokers om niet mee vergiftigd te worden, waardoor ik niet tegen een rokerskot zou zijn. En in mijn ideale wereld rookt gewoon niemand omdat niemand ooit het gedacht heeft gehad dat rook in uw longen jagen nog een leuke en ontspannende ervaring kon zijn.

Just my two cents.
Mr.Saito
GK Seniorenbond
GK Seniorenbond

Postby mini » Tue Jun 01, 2004 5:49 pm

gezien de discussie toch nog goed bezig is, ff het vervolg meegeven: nieuwsbrief van 1/6:

Het nieuwe VUB-rookbeleid: wat mag wel en wat mag niet?

Op de Raad van Bestuur van 18 mei werd besloten om vanaf 1 januari 2005 binnen elk gebouw van de VUB een totaal rookverbod in te stellen. De VUB loopt daarmee vooruit op het ontwerp van Koninklijk Besluit van de staatssecretaris voor welzijn op het werk, dat het roken op de werkplek vanaf 1 januari 2006 volledig verbiedt. Een ander ontwerp van Koninklijk Besluit van de Minister van Volksgezondheid verbiedt het inrichten van aparte rooklokalen in de onderwijsinstellingen vanaf 31 mei 2005. In de vorige e-brief kon u reeds de visietekst van de Werkgroep Rookbeleid lezen, in deze e-brief stellen we de 'gedragscode' aan u voor: wat mag en wat mag niet meer vanaf 1 januari 2005? Aan alle rokers wordt gevraagd het rookverbod na te leven. Van de niet-rokers wordt verwacht dat zij zich verdraagzaam opstellen t.a.v. de rokers. Voor hen zal het respecteren van dit rookverbod een grote inspanning vragen. In overleg met zijn/haar meerdere, kunnen voor rokers 'rookpauzes' worden ingelast. Roken is vanaf 1 januari 2005 enkel nog mogelijk in de wettelijk hiervoor gereserveerde ruimtes: het studentenrestaurant, het Kultuurkaffee en het Complex. Ook in open lucht blijft roken mogelijk. Hiertoe zullen de nodige afdakjes en asbakken voorzien worden. Het rookverbod geldt voor alle personeel en de studenten, maar ook voor bezoekers en externe medewerkers. De gedragscode werd reeds besproken binnen SoR en de daar gemaakte opmerkingen werden er reeds in verwerkt. Verdere suggesties, reacties, opmerkingen, … blijven nog tot uiterlijk 9 juni (09u00) welkom bij Dhr. Steph Feremans, secretaris van de Werkgroep Rookbeleid, e-mail: mailto:steph@vub.ac.be

GEDRAGSCODE AANGAANDE HET ROKEN OP DE VUB
1. Vanaf 1/1/2005 geldt aan de VUB binnen elk gebouw een volledig en totaal rookverbod, behalve in de daartoe bedoelde overdekte plekken in de open ruimte waar asbakken voorzien zijn en daar waar wettelijke voorziene zones afgebakend werden, te weten het restaurant, kultuurkaffee, BSG-feestzalen, ‘t Complex … In de open lucht kan eveneens gerookt worden, evenwel niet vlak voor de ingangsdeuren van de gebouwen.
2 Op de VUB-campus kunnen uitgezonderd de nu reeds aanwezige automaten geen tabaksproducten verkocht worden. Elke vorm van rechtstreekse reclame voor tabaksproducten evenals sponsoring er door is verboden.
3. Deze verbodsbepalingen gelden voor alle studenten en alle werknemers en medewerkers, met inbegrip van het bestuur, alsmede voor alle andere personen die de campus betreden, hetzij om er te presteren zoals uitzendkrachten en onderhouds en bewakingsploegen, hetzij als bezoekers.
4. Deze verbodsbepalingen gelden gedurende maar ook na de normale arbeidsuren.
5. Rokers worden verzocht om zo min mogelijk te roken tijdens de werkuren en om hun sigaretten, sigaren of ander rookgerief te doven in de daartoe voorziene asbakken.
6. De VUB is bereid hulp te verlenen aan diegenen die wensen te stoppen met roken door het organiseren van of het aanmoedigen van deelname aan ontwenningssessies
7. In geval van overtreding van deze gedragscode kan klacht worden ingediend, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk bij het diensthoofd of voorzitter van de vakgroep al naargelang de precieze werksituatie waarin men verkeert. Indien deze aanspreekpunten zelf betrokken partij zijn of de klachten niet binnen een redelijke termijn (2 weken) afdoende behandelen kan men zich wenden tot de externe preventieadviseur, tot de personeelsdirecteur, tot de decaan of tot de rector. De syndicale vertegenwoordigers van de werknemers kunnen hierbij helpen. Indien de betrokkenen dit wensen kan eveneens klacht ingediend worden volgens de procedures zoals voorzien in de maatregelen tegen het pesten op het werk. Voor de studenten is hun decaan het eerste aanspreekpunt, indien hij/zij betrokken partij is of de klacht niet binnen de twee weken afdoende behandelt, kan men zich vervolgens wenden tot de rector. Slechts in die situaties waarbij sancties zich opdringen zal de rector die verantwoordelijkheid nemen en gelden eveneens de geëigende beroepsprocedures.
8. Indien, na tegensprekelijk onderzoek, blijkt dat er een overtreding van deze gedragscode heeft plaatsgevonden, kunnen een of meerdere van de sancties worden toegepast die in de onderscheiden reglementen voorzien werden. In afwachting van het arbeidsreglement gelden het ATP- en AP-personeelsreglement enerzijds en het Orde- en tuchtreglement voor de studenten anderzijds.
9. Een en ander doet geen afbreuk aan de algemene rechtsregels inzake burgerlijke en strafrechterlijke aansprakelijkheid van de VUB, van de verantwoordelijken voor het gezondheidsbeleid binnen haar muren en van de overtreders van de verbodsbepalingen.
Peace is our profession, mass murder is just a hobby
mini
Forum Medium
Forum Medium

Postby K » Tue Jun 01, 2004 8:07 pm

Op de VUB-campus kunnen uitgezonderd de nu reeds aanwezige automaten geen tabaksproducten verkocht worden. Elke vorm van rechtstreekse reclame voor tabaksproducten evenals sponsoring er door is verboden.

dat geld willen ze natuurlijk niet kwijt.

hoort BOJ daar ook bij? :twisted:
K
Forum Medium
Forum Medium

om het effe ook te doen

Postby budha » Tue Jun 01, 2004 8:44 pm

En ook cool te wezen:

eerste keer trouwens en zeker niet fier:

off topic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Image

jalommekes en hadoech.
budha
Intern PUC
Intern PUC

Postby Nick » Wed Jun 02, 2004 2:13 pm

Image
Nick
Intern PUC
Intern PUC

Re: Totaal rookverbod aan de VUB??!

Postby steveg20 » Sun Oct 07, 2018 4:29 am

Adidas Yeezy